Horní menu

Fulltextové vyhledávání

Drobečková navigace

Úvod > Základní informace > Školní poradenské pracoviště > Preventivní aktivity 2024/2025

Preventivní aktivity 2024/2025

Březen bezpečného internetu

Bezpečný internet a netolismus: Jak žáci reflektovali digitální návyky

V dnešní době je mobilní telefon neodmyslitelnou součástí života mladých lidí. Projektové vyučování na téma Bezpečný internet – netolismus nabídlo žákům možnost zamyslet se nad svými digitálními návyky a hledat způsoby, jak lépe vyvážit čas strávený online a offline.

Během výuky žáci pracovali ve skupinách, kde sdíleli své zkušenosti a diskutovali o dopadech nadměrného používání mobilních telefonů a internetu. Klíčovým prvkem aktivit byl test závislosti na mobilním telefonu, který měl odhalit, do jaké míry jsou žáci na svých zařízeních závislí. Žáci se nad svými výsledky zamýšleli a debatovali o tom, jak technologie ovlivňují každodenní život a jak snadno se může čas strávený u obrazovky vymknout kontrole.

V závěru projektu žáci společně formulovali tipy, jak se vyhnout neustálému sahání po mobilu a jak efektivněji využívat volný čas. Mezi nejčastější návrhy patřilo například zavedení bezmobilních zón doma, aktivní trávení času venku nebo vědomé odkládání telefonu při studiu a společenských aktivitách.

Aby si žáci mohli své návyky lépe uvědomit, dostali na závěr týdenní výzvu – pečlivě sledovat a regulovat čas strávený s digitálními technologiemi. Tento experiment jim pomůže zjistit, zda jsou schopni kontrolovat své online chování a zda dokážou svůj čas věnovat i jiným činnostem.

Celkově se ukázalo, že téma netolismu je pro žáky aktuální a důležité. Projektové vyučování nejen zvýšilo jejich povědomí o problematice, ale také nabídlo praktické návody, jak si udržet zdravý vztah k technologiím.

Test závislosti zde.

 

první stupeň

 

druhý stupeň

 

 

Týden pro wellbeing na škole

V letošním roce jsme se zapojili do kampaně Týden pro wellbeing ve škole, kterou pořádá Partnerství pro vzdělávání 2030+. V týdnu od 4. 2. do 11. 2. 2025 se v každé třídě uskutečnily některé z wellbeingových aktivit, které si učitelé vybrali a ty v týdnu do výuky zapojili. Symbolem Wellbeingu je fialová barva. Pro celou školu tak platilo, že se v pátek 7. února dobrovolníci oblékli do barevné škály od růžové barvy až po tmavě modrou. V týdnu jsme si také mohli vyrobit v těchto barvách srdíčko. Na památku jsme se pak v tento den společně vyfotografovali.

S1amRJdKJaByT9UL59gvXtVUSoQnq8SP4ZMEI0Rd.jpeg

478287540_1161248706003756_3199225168480784987_n.jpg

Přijímací řízení - psychologická podpora

Jak být dětem oporou při přijímacím řízení[3].pngKrabička první pomoci v průběhu přijímaček[3].png

Jak zatočit se stresem z přijímaček[3].png

340639637_205854465490929_8168522441481048581_n[3].jpg

 340608442_944106809960523_939084925345446939_n[3].jpg

 

Třídní setkání - PÁNEM SVÉHO ČASU

V naší škole dbáme mimo jiné na rozvoj praktických dovedností, které žákům pomáhají nejen ve školním prostředí, ale i v každodenním životě. Jednou z takových iniciativ bylo i třídní setkání s tématem "Pánem svého času", které proběhlo na naší škole v měsíci prosinci.

Cílem tohoto projektu bylo naučit žáky, jak efektivně plánovat a organizovat svůj volný čas, aby zvládali nejen přípravu do školy, ale i své kroužky a záliby. Žáci tak měli příležitost pochopit, jak důležitá je rovnováha mezi povinnostmi a zábavou a jaké nástroje mohou využít pro prevenci stresu a časového presu.

Projekt zahrnoval různorodé aktivity, od skupinových workshopů po individuální cvičení. Žáci například vytvářeli týdenní plán, kde si museli zohlednit školní povinnosti, sportovní tréninky, umělecké kroužky i čas na odpočinek. Důležitou součástí bylo také zamyšlení nad vlastními prioritami a schopnost odhadnout, kolik času která aktivita zabere.

Jedním z hlavních motivů třídního setkání bylo předcházet problémům, jako je záškoláctví, které často pramení z pocitu zahlcení a nedostatečné organizace. Žáci se učili, že dobrá příprava a realistické plánování mohou vést k větší spokojenosti a úspěchu.

„Bylo zajímavé sledovat, jak se žáci zapojili do diskusí a sdíleli vlastní zkušenosti. Mnozí z nich si poprvé uvědomili, kolik času stráví neproduktivně, a začali hledat způsoby, jak to změnit,“ uvedla jedna z vyučujících.

V průběhu tohoto setkání si žáci vyzkoušeli různé techniky plánování, jako je používání papírových diářů, digitálních aplikací nebo jednoduchých to-do listů. Na závěr každý z nich vytvořil svůj osobní plán, který prezentoval spolužákům a učitelům.

„Líbilo se mi, že jsme mohli sami rozhodnout, co je pro nás důležité, a že jsme dostali tipy, jak to zorganizovat. Určitě budu dál používat diář, který mi připomíná, co mám udělat,“ sdílel jeden z žáků pátého ročníku.

Závěr

Třídní setkání „Pánem svého času“ ukázalo, že učit žáky plánovat svůj čas může mít nejen okamžitý efekt, ale také dlouhodobý vliv na jejich život. Organizace a schopnost prioritizace jsou dovednosti, které mohou žáky provázet nejen na školní půdě, ale i v profesním a osobním životě. Díky těmto znalostem mohou lépe zvládat stres, být produktivnější a hlavně šťastnější.

Opravdový příběh cesty drogové závislosti

Adaptační kurzy pro žáky 6. tříd