Platný od 1. 9. 2017
Školní družina (dále jen ŠD) je školské zařízení pro zájmové vzdělávání a je součástí ZŠ T. G. Masaryka Poděbrady. Oddělení jsou věkově smíšená, jsou zde účastníci (dále žáci) 1. stupně. Družina je pro žáky přihlášené k pravidelné denní docházce podle platných kritérií. Ranní družinu mohou navštěvovat i žáci, kteří nejsou přihlášeni k pravidelné denní docházce do ŠD na základě platné přihlášky do ranní družiny v souladu s platnými kritérii.
Školní družina zabezpečuje žákům náplň volného času v době před vyučováním a odpoledne před odchodem domů, nebo do zájmových aktivit. Probíhá při činnostech spojených s odpočinkem, rekreací, zájmovou činností, zábavou. Časové rozvržení uspořádání činností se řídí požadavky psychohygieny. Je takové, aby podporovalo zdravý tělesný, duševní a sociální vývoj dítěte. Vychovatelky působí ve ŠD na žáky v době zvýšené únavy z vyučování, dochází k velkému poklesu výkonnosti, a proto jsou vhodné spontánní individuální či skupinové aktivity. Doba a způsob odpočinku se řídí potřebami žáků. Také činnosti zájmové a rekreační nesmějí v režimu ŠD chybět. Pohybová rekreace se vyznačuje vydatnou pohybovou aktivitou venku mimo budovu školy. Příprava na vyučování se prolíná všemi činnostmi. V ranní ŠD jsou zařazovány klidné nenáročné činnosti odpočinkového zaměření, které probíhají spíše individuální formou.
ŠD nabízí činnosti, které svým obsahem a zaměřením navazují na cíle základního vzdělávání a podporuje vytváření klíčových kompetencí.
Pokud nebudou splněny podmínky podle těchto kritérií, bude žák ze ŠD vyřazen.
Zájmové vzdělávání je řízeno plně kvalifikovanými vychovatelkami. Své odborné zaměření průběžně prohlubují v akreditovaných kurzech a samostudiem.
Pobyt žáků ve školní družině je za úplatu, kterou stanovuje ředitel školy a jeho výše a způsob vybírání je zakotven v řádu ŠD.
Školní družina se nachází na dvou odloučených pracovištích školy – ulice Žižkova a Školní. Družina může využívat veškeré prostory školy.
Oddělení jsou vybavena standardně: koberci, obývacím nábytkem, sedacími soupravami, žákovskými stolky a židlemi. Žáci mají k dispozici hračky, stavebnice, hry, materiál pro výtvarnou a pracovní výchovu, knihy, dětské časopisy. K odpočinku je využívána také audio a video technika.
Žáci jsou pod stálým dohledem vychovatelky. Na začátku i v průběhu školního roku vychovatelka seznamuje žáky s bezpečnostními předpisy a ochranou zdraví ve ŠD. Ve ŠD se řídí školním řádem a řádem ŠD.
Přehled výchovně vzdělávací práce. Docházkový sešit pro ranní družinu. Zápisní lístek (Přihláška k pravidelné denní docházce do zájmového vzdělávání ve ŠD). Přihláška k docházce na ranní družinu. ŠVP školní družiny. Roční tématický plán.
Příležitostná výchovná, vzdělávací, zájmová a tématická rekreační činnost nespojená s pobytem mimo místo, kde právnická osoba vykonává činnost školského zařízení pro zájmové vzdělávání - vycházky, spontánní aktivity, pobyt venku, výlety, exkurze, slavnosti, sportovní klání a jiné soutěže mezi odděleními. Využití aktuálních nabídek města, kulturních zařízení, DDM a jiných organizací.
Pravidelná výchovná, vzdělávací a zájmová činnost - každodenní činnost ve ŠD dle týdenní skladby zaměstnání, dle režimu ŠD a ročního tématického plánu
Využití otevřené nabídky spontánních činností – ranní družina.
Družina umožňuje účastníkům odpočinkové činnosti a přípravu na vyučování.
Odpočinkové činnosti: klidové činnosti, aktivní odpočinek, rekreační činnost, relaxace; četba, poslech, sledování pohádek, volné malování, vyprávění, spontánní činnosti.
Příprava na vyučování: prolíná se všemi činnostmi; smyslové a didaktické hry, křížovky, hádanky, rébusy, tématické vycházky, vyprávění, četba, domácí úlohy (v čase stanoveném skladbou dne).
Vzdělávací cyklus je na 3 roky. Ve školním roce probíhá vzdělávání podle tématického plánu ŠD, který je rozdělený do jednotlivých měsíců. Zájmové vzdělávání se neukončuje žádným dokladem. Žáci prezentují své práce na nástěnkách a v prostorách školy. Při některých příležitostných činnostech ve ŠD jsou vydány žákům účastnické listy.
Žákům se speciálními vzdělávacími potřebami je věnován individuální přístup. Vychází se z jejich speciálních vzdělávacích potřeb a ze situací praktického – školního života:
TÉMA | KOMPETENCE | VÝSTUPY | OBSAH |
---|---|---|---|
MÍSTO.KDE ŽIJI |
k učení |
orientuje se ve městě a nejbližším okolí, zvládá cestu do školy, cestu ze školy domů | - tématické vycházky do okolí školy a města |
k učení občanské |
zná důležité budovy a služby ve městě a jejich význam | - návštěvy kulturních a zdělávacích zařízení - složky ZIS |
|
k řešení problémů k učení |
osvojuje si pravidla silničního provozu | - didaktické hry - vycházky městem - hry a testy - výtvarná činnost - četba s ponaučením |
|
LIDÉ A ČAS | k učení občanské |
poznává historii a tradice města, regionu, státu | - poslech, četba, vyprávění regionálních pohádek a pověstí - výroba zvykoslovných předmětů - návštěva kulturních zařízení, slavní rodáci - vycházky a výlety za poznáním, historií a obyčeji - výtvarná činnost |
k učení komunikativní |
dodržuje a plánuje si pravidelný režim dne využívá účelně svůj volný čas vytváří návyky na účelnou přípravu na vyučování a vyplnňování volného času |
- hry - pravidelnost a rytmus činností v ŠD - psaní domácích úkolů po vycházce (na přání rodičů) - vyhledávání informací |
TÉMA | KOMPETENCE | VÝSTUPY | OBSAH |
---|---|---|---|
UMĚNÍ A KULTURA | pracovní | rozvíjí a prohlubuje estetické cítění, představivost a fantazii | - malování, kreslení, modelování, výroba z různých materiálů - výtvarné soutěže - výzdoba školy |
občanské | získává kladný vztah k umění a kultuře | - návštěvy kulturních a vzdělávacích zařízení - besedy a vyprávění o umělcích v různých uměleckých oborech |
|
komunikativní sociální a interpersonální |
rozvíjí smysl pro rytmus a prostorové cítění, zvlácá jednohlasý zpěv | - poslechy, hraní na Orffovy nástroje - zpívání a tancování pro radost, nácvik tanečků - tématické hry |
|
komunikativní | pečlivě vyslovuje a správně se vyjadřuje | - dramatizace, básničky, vlastní vyprávění, rozpočitadla, jazykolamy, společenské hry | |
MEZILIDSKÉ VZTAHY | komunikativní k řešení problémů občanské sociální a interpersonální |
rozpoznává vhodné a nevhodné chování |
- každodenní výchovné působení na děti - pozdrav, podání ruky, stolování, seznamování, komunikace slovní i mimoslovní, naslouchání druhému - dramatická výchova - poslech a četba s ponaučením - vyprávění vlastních zážitků - rozbor, hodnocení - seznamovací a poznávací kolektivní hry - mediální orientace - tématické hry |
TÉMA | KOMPETENCE | VÝSTUPY | OBSAH |
---|---|---|---|
ROZMANITOSTI PŘÍRODY | k učení pracovní komunikativní k řešení problémů |
seznamuje se s rozmanitosní a proměnlivostí přírody živé i neživé | - vycházky a pobyty v přírodě - vyprávění, společná četba, soutěže, hádanky, výtvarná činnost, pracovní činnost - prohlížení knih a časopisů, videa - stavění domečků z přírodnin - sběr přírodnin a jejich využití ve Vv a Pv - exkurze - poznávání rostlin (jejich využití) - soutěže, hry |
komunikativní k učení |
rozlišuje znaky a zvláštnosti ročních období | - vycházky, pobyty v přírodě - pranostiky, básničky a písničky k tématu - sledování počasí a klimatických změn - soutěže, hry |
|
VLIV ČLOVĚKA NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ | komunikativní sociální a interpersonální občanské |
získává a upevňuje pozitivní vztah k přírodě | - vycházky a pobyty v přírodě - četba a vyprávění - Vv, Pv, Hv - hry, kvízy, soutěže |
komunikativní sociální a interpersonální pracovní občanské |
rozlišuje kladný a záporný vliv člověka na životní prostředí | - ukázky správných a špatných řešení v oblasti ekologie - třídění odpadu - besedy, diskuze - tématické vycházky - Vv, Pv |
TÉMA | KOMPETENCE | VÝSTUPY | OBSAH |
---|---|---|---|
PEČUJEME O SEBE A OKOLÍ | k řešení problémů pracovní |
upevňuje, dodržuje a dále rozvíjí získané zdravé životní a hygienické návyky, duševní pohodu, sebe obsluhu | - průběžná péče o osobní hygienu - úklid her, hraček a pomůcek, se kterými dítě pracuje - péče o své i svěřené věci - besedy |
občanské k řešení problémů komunikativní |
dokáže poskytnout pomoc podle svých možností nebo o ni požádá | - četba pohádek a příběhů s ponaučením - dramatizace - tématické hry |
|
BEZPEČNÝ SVĚT | k řešení problémů komunikativní občanské pracovní |
ví co je záchranný integrovaný systém pamatuje si důležitá telefonní čísla dokáže přivolat pomoc |
- besedy, četba s ponaučením, tematické hry, soutěže, dramatizace, exkurze ZIS - Vv |
VE ZDRAVÉM TĚLE ZDRAVÝ DUCH | sociální a interpersonální komunikativní |
rozvíjí, utužuje a posiluje svou tělesnou zdatnost a pohybové a manipulační dovednosti | - pravidelný pohyb na hřišti, sportovní hry a soutěže, míčové hry, honičky, turistické vycházky |
komunikativní sociální a interpersonální |
osvojuje si a používá sportovní chování (fair-play) spolupracuje ve skupině, respektuje názory druhých |
- kolektivní sportovní hry - soutěže v družstvech |